Ook de gemeente Noordwijk moet luisteren naar de boodschap van de duizenden klimaatspijbelaars, die gisteren in Den Haag samen protesteerden. “Juist lokaal in onze eigen dorpen kunnen wij veel meer doen voor een beter klimaat.” Dat zeggen raadsleden Louis Koppel en Siemen van Berkum van GroenLinks in een reactie.

Gisteren demonstreerden duizenden jongeren in Den Haag voor het klimaat. Ook in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland voerden jongeren actie. GroenLinks Noordwijk vindt het belangrijk dat de stem van de jongeren verder reikt dan het binnenhof.

Daadkracht nodig
"Jongeren vragen ons om daadkracht te tonen. Natuurlijk: de grote besluiten worden genomen door de politiek in Den Haag. Maar het is te makkelijk om deze demonstratie alleen op die manier te bekijken”, zegt Louis Koppel, fractievoorzitter van GroenLinks Noordwijk.

“Ook wij als lokale politici in Noordwijk, moeten luisteren naar wat deze jongeren vanaf het Malieveld zeggen: het is tijd voor actie. Nu. Tijd voor klimaatmaatregelen. Op alle niveaus.”

Maak onze dorpen klimaatneutraal
Gemeenteraadslid Siemen van Berkum wil gehoor geven aan de oproep van jongeren: “Juist op lokaal niveau kunnen we veel doen: onze dorpen klimaatneutraal maken door de aanleg van zon- en windenergie te bevorderen, het openbaar vervoer en fietsgebruik te stimuleren en uitbreiding van subsidies voor zonnepanelen en andere duurzaamheidsmaatregelen."

Jongeren zijn van plan om volgende week opnieuw in actie te komen in Den Haag. Op 10 maart is een grote protestmars in Amsterdam voor klimaat.