De gemeenteraad van Noordwijk;
in vergadering bijeen op 8 november 2022;
Overwegende dat
- de energie die je niet verbruikt niet opgewekt hoeft te worden en daarmee de beste besparing is;
- door open winkeldeuren er onnodig energieverlies is. ‘s Winters warmteverlies en ‘s zomers kou-verlies door airco’s. Het zoveel mogelijk dicht houden levert een winkel een gemiddelde energiebesparing van 37% op *);
- de energieprijzen torenhoog zijn en winkels met geopende deuren extra energiekosten maken;
- winkeliers bang kunnen zijn voor omzetverlies indien zij alleen hun winkeldeuren sluiten en dat een gezamenlijke standpunt van de winkeliers helpend is;
- veel (kleinere) winkels en het personeel van het grootwinkelbedrijf open staan om energie niet meer te verspillen;
- sommige winkeliers en horeca reeds elektrisch verwarmen/koelen maar dat deze energie ook moet worden gespaard;
van mening dat
- we zoveel mogelijk moeten doen om onze aarde te beschermen tegen klimaatverandering;
- daarbij grote en kleine acties het verschil kunnen maken en de gemeente acties kan faciliteren;
- aantrekkelijke communicatie met bijv. bordjes op de deuren helpend is bij het succesvolle energiebesparing door het sluiten van winkeldeuren (‘Natuurlijk zijn wij open…’ **);
- winkels en horeca een positief signaal afgeven aan het (winkelend) publiek dat zo ook zelf aangemoedigd wordt om energie te besparen;
Roep het college op:
- om zo snel mogelijk in overleg te treden met de winkeliersvereniging(en) om tot een gezamenlijke deur-dicht-actie te komen;
- over de deur-dicht-actie regelmatig te communiceren, ook als de energieprijzen beter op te brengen zijn om zo blijvende klimaatwinst te boeken;
En gaat over tot de orde van de dag.
Louis Koppel
Fractie GroenLinks
*) onderzoek naar effecten van deuren dicht houden op klantbezoek. Grootschalig onderzoek naar effecten van winkeldeuren dicht houden op klantbezoek in Antwerpen.
**) De gemeente Wageningen deelde gratis deurbordjes uit met de tekst: Natuurlijk zijn wij open, de deur is alleen dicht om energie te besparen. Ruim 130 winkels hingen het vrolijk gekleurde bordje op. Door de actie hielden zo 50 winkels meer dan het jaar ervoor de deur dicht. Factsheet: https://vng.nl/praktijkvoorbeelden/aanpak-actie-winkeldeuren-dicht-voor-energiebesparing-in-wageningen