Meer waardering, minder administratie en meer personeel. Dat was de oproep gisteren bij De Grootste Kantine van Nederland. Tijdens de bijeenkomst in AFAS Live wisselden de ruim 1500 deelnemers uit de publieke sector met elkaar en met ons verhalen uit. Ook GroenLinks Noordwijk was aanwezig.

Leden uit Noordwijkerhout, de Zilk en Noordwijk reisden naar Leiden Centraal om samen met GroenLinks Leiden met de trein te reizen. De Grootste Kantine van Nederland gaf heb niet alleen veel informatie, maar vooral ook inspiratie.

Volgens Maurice Knijnenburg, nummer 4 op de lijst van GroenLinks Noordwijk, was de boodschap urgent: “Te lang zijn de mensen die werkzaam zijn in de publieke sector - de buschauffeurs, de zorgverleners, de leraren en nog zo veel anderen - uitgebuit. Niet dankzij, maar beter gezegd, ondanks het beleid dat de politiek de afgelopen jaren heeft gevoerd gaat het nog zo goed met Nederland.”

De stille motor ronkt
Lijsttrekker Marie José Fles: “Ik heb vandaag veel inspiratie op gedaan en veel indrukwekkende verhalen gehoord. Het is duidelijk dat het echt crisis is in de publieke sector. Laten we samen aan de slag gaan om dit probleem in de komende jaren op te lossen!”

Jesse Klaver vindt dat voor 2019 twee miljard moet worden vrijgemaakt voor beroepen in de zorg, het onderwijs en de politie.

Het is duidelijk dat het tijd is voor meer waardering, minder administratie en meer personeel. De stille motor van onze samenleving begint te ronken. Genoeg is nu echt daadwerkelijk genoeg. Het is tijd voor verandering!

De videoregistratie van de Grootste Kantine van Nederland laat zien hoe 1500 mensen met elkaar in gesprek gaan.