Onlangs is gebleken dat de gemeente bereid is om tijdelijke woningen te plaatsen. Ver buiten de dorpskern, op afstand van onze voorzieningen, met verschillende kwetsbare doelgroepen als één grote club opeengepakt en met als belangrijkste noemer: de rekening wordt voornamelijk door een ander betaalt. Onder het mom van ‘flexibilisering woningmarkt’ worden er schrijnende afwegingen onder onze neus gemaakt. De gemeente koppelt haar motivatie aan financiële dekking vanuit het Rijk.
Dit is zeker niet hetzelfde als het belang van tijdelijke woningen voor onze spoedzoekers en andere doelgroepen (h)erkennen en in voortvarend beleid verpakken. Omdat je weet dat het onthouden van perspectief niet alleen het welzijn van de personen in kwestie schaadt, maar ook een dreiging vormt voor onze sociale en maatschappelijke cohesie.

Mensen in een kwetsbare positie, zoals Oekraïners en spoedzoekers, mensen die direct een woning nodig hebben, vangen opnieuw bot. De stroom aan excuses om niet in beweging te komen heeft deze watertrappelende populatie onder acceptabele grenzen van menselijkheid geduwd.

Het leidt tot een verslechtering van onze politieke cultuur, tot cynisme en een gevoel van teleurstelling. De geloofwaardigheid van onze politici en het politieke systeem staan onder druk. Terwijl de gemeente inwoners tracht te verleiden om te participeren versterkt zij met haar gedrag het gevoel van niet gehoord worden.

Halve toezeggingen hebben directe gevolgen voor het beleid en de besluitvorming. Want als de gemeente haar toezeggingen niet omzet in concreet beleid, dan zal het toch al getaande vertrouwen in de lokale overheid tot een absoluut nulpunt dalen.

Als de gemeente haar toezeggingen niet nakomt, dan zal dit ook leiden tot een nog grotere kloof tussen verschillende groepen in de samenleving en mogelijk versterken van bestaande spanningen.

Ik wil wijzen op het cruciaal belang van eerlijkheid en integriteit. Essentieel voor het herstellen van het vertrouwen van de inwoners in de Noordwijkse politiek en het bevorderen van een gezonde en effectieve democratie.

Het realiseren van tijdelijke woningen vraagt om ballen!