De politiek staat voor complexe problemen en heeft vaak geen antwoord dat kan rekenen op een breed draagvlak in de samenleving. In de politieke arena blijkt het niet makkelijk om bruggen te slaan en naar een gezamenlijke oplossing toe te werken. Steeds meer gemeenten en provincies experimenteren met burgerraden als een middel om de kloof tussen inwoners en de politiek te verkleinen en ervaringen en ideeën vanuit de samenleving beter te benutten. Zo werd vorig jaar op initiatief van het CDA een burgerberaad georganiseerd in Gelderland, waaruit 44 adviezen voortkwamen om het Gelderse klimaatbeleid verder te verbeteren. Ook Zeist en Amsterdam hebben succesvolle burgerraden gehad over respectievelijk vuurwerk en klimaat, en momenteel worden burgerraden voorbereid door de stadsbesturen van Leiden en Rotterdam.

PvdA-fractievoorzitter Rommie van Dokkum, namens de vier partijen, zegt: "Bijna alle partijen in Noordwijk hebben in hun verkiezingsprogramma opgenomen dat inwoners meer betrokken moeten worden bij de besluitvorming. We vinden het de moeite waard om ons te laten informeren over de organisatie van burgerraden."

Bij een burgerberaad wordt door middel van loting een representatieve groep inwoners gekozen die gezamenlijk op zoek gaat naar een breed gedragen oplossing voor een complex vraagstuk. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gaan over het vinden van oplossingen voor klimaatuitdagingen (zoals in Amsterdam), huisvesting, de opvang van asielzoekers of arbeidsmigranten, of zelfs parkeerbeleid. De deelnemers bepalen grotendeels zelf de koers van het onderzoek en beslissen welke informatie en deskundigen zij raadplegen. Burgerraden kunnen leiden tot een grotere betrokkenheid van inwoners bij de politiek, nieuwe inzichten en ideeën genereren, en bijdragen aan betere besluitvorming. Ze bieden ook een eerlijker alternatief voor inspraakavonden, waar vaak slechts een kleine groep inwoners aanwezig is. GroenLinks-raadslid Charlotte Meiland zegt: "Burgerberaden zouden daarvoor het ideale middel kunnen zijn. Deze blijken in andere gemeenten heel succesvol te zijn. Als inwoners zo direct betrokken worden bij de politiek leidt dat vaak tot veel nieuwe inzichten en breed gedragen besluiten."

Maar een succesvol burgerberaad vereist een goede planning en organisatie. Ervaringen van gemeenten die al burgerraden organiseren, kunnen Noordwijk helpen bij dit proces. Wat zijn de voor- en nadelen van een burgerberaad? Welke (praktische) voorwaarden zijn nodig voor succes? En bij welke vraagstukken zijn de resultaten het meest positief? PUUR-fractievoorzitter Thomas Steenvoorden zegt: "Als we dit eerst goed in kaart brengen, kunnen we vervolgens de politieke discussie voeren, bijvoorbeeld over het onderwerp van het eerste burgerberaad. Als groepen burgers er standaard in slagen om gezamenlijk breed gedragen beslissingen te nemen, kunnen we daar zelf ook lessen uit trekken."

De partijen PvdA, PUUR, D66 en GroenLinks roepen het college op om een informatieve sessie te organiseren voor raad en college over het burgerberaad.

Foto: Pauline de Ruiter