Dinsdagavond was het Lagerhuisdebat over volkshuisvesting in de Muze in Noordwijk. Dit was het eerste debat in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, 21 november a.s.. Het debat legde zeker alle tegenstellingen tussen partijen bloot. Maar waar iedereen het over eens was: het percentage sociale huur in Noordwijk moet fors omhoog. “En terecht”, zegt lijsttrekker Marie José Fles die namens GroenLinks Noordwijk deelnam aan het debat.

Tijdens het debat in De Muze, dat georganiseerd werd door de Noordwijkerhoutse Woningstichting Sint Antonius van Padua en de Noordwijkse Woningstichting, werd er flink gedebatteerd over betaalbaar wonen.

Verschillende stellingen werden behandeld, maar wat naar boven kwam was dat eigenlijk alle aanwezigen het wel met elkaar eens waren over een ding: het percentage sociale huur in Noordwijk moet fors omhoog.

“Het huidige percentage sociale huurwoningen in Noordwijk is ongeveer 19%. Voor Noordwijkerhout en De Zilk is dit percentage 28%. Een fors verschil”, zegt GroenLinks lijsttrekker Marie José Fles.

Ook jongeren, ouderen en alleenstaanden hebben recht op een betaalbare woning
GroenLinks strijdt al jaren voor het verhogen van het percentage sociale huurwoningen, en dan met name in Noordwijk. Marie José: “We vinden dat het al jaren tijd is om het percentage sociale huur naar de 30% te brengen. Zo worden er een voldoende gevarieerd woningaanbod gerealiseerd waar ook voor jongeren, ouderen en alleenstaanden een plekje is. Een groter en gevarieerder aanbod aan sociale huurwoningen maakt daarnaast doorstroom mogelijk.”

Laat gemeente afzien van winst op grond voor sociale huur
Eén van de stellingen tijdens het Lagerhuisdebat dinsdag luidde: ‘De gemeente moet een vaste lage grondprijs (onder €20.000) per woning hanteren voor sociale woningbouw’. Opvallend was dat ook hierbij haast alle aanwezigen het eens waren met deze stelling.

“Dat vinden wij natuurlijk heel fijn!” zegt Marie José Fles. “Als PvdA-GroenLinks fractie kwamen wij in 2017 al met een amendement op de Nota grondbeleid 2017-2018, Deel 1 om voor sociale woningbouw een vaste grondprijs te hanteren die niet hoger ligt dan circa €20.000, ex. BTW. Dit zal moeten leiden tot betaalbare woningen"

Helaas wilde toen geen enkele partij meewerken aan dit plan om de prijs die de gemeente vraagt voor grond die bestemd is voor sociale huurwoningen te verlagen. “Wij waren toen al van mening dat huurprijzen zullen dalen als de prijs van grond die bestemd is voor sociale huurwoningen daalt.”

Nieuwe bouwplannen wel sociaal

“We zijn dan ook blij dat ook de andere partijen nu van mening zijn dat de gemeente niet per definitie winst hoeft te maken op de verkoop van grond die bestemd is voor sociale woningbouw. Laten we hopen dat dit er in de komende raadsperiode dan ook daadwerkelijk van gaat komen”, vult ze aan.

Inmiddels is het percentage sociale woningen in Bronsgeest gelukkig al gestegen. Dit dankzij een aangenomen motie die GroenLinks samen met D66, Lijst Salman Noordwijk en Puur Noordwijk in mei 2018 indiende om 40% van de te bouwen woningen op de grond van de locatie Bronsgeest in de categorie sociale woningbouw te realiseren, met 30% sociale huurwoningen.

Alle partijen leken het eens te zijn dat Noordwijk nu echt moeten gaan inzetten op het bouwen van echte sociale huurwoningen. Marie José: “Wij gaan daar de komende raadsperiode zeker weer voor strijden en we hopen dat de andere partijen de daad bij het woord voegen, zodat we eindelijk kunnen gaan bouwen aan een socialer Noordwijk voor iedereen.”

Meer weten?
Wil je meer te weten komen over de standpunten van GroenLinks als het gaat om de woningmarkt? Kijk dan eens bij ons standpunt ‘Betaalbaar wonen’.
Meer hierover in ons verkiezingsprogramma