Over stikstof is veel onrust. Nederland stoot zoveel stikstof uit dat dit de natuur beschadigt. Daarom ligt de bouw gedeeltelijk stil, ook in Noordwijk. Ook wordt de snelheid op snelwegen begrensd naar 100 kilometer per uur. En wil het kabinet een aantal beschermde natuurgebied schrappen. Wat is er eigenlijk aan de hand?

Het landelijke Programma Aanpak Stikstof voldoet niet aan de Europese natuurwetgeving, aldus het Europese Hof en de Raad van State. Hoe zit dat?

Via Europese regelgeving is vastgelegd dat de biodiversiteit in Europese Natura2000 gebieden beschermd moet worden. Nederland draagt binnen Europa een grote verantwoordelijkheid voor de grijze duinen, die met een unieke plantengemeenschap voorkomen in een langgestrekt oppervlak langs de Nederlandse kust.  

Om de biodiversiteit te beschermen mogen er nabij Natura2000 gebieden geen bouwplannen worden uitgevoerd die schadelijk zijn voor het natuurgebied, tenzij deze van groot openbaar belang zijn én er maatregelen worden getroffen om de extra stikstofdepositie te compenseren.  Met het PAS, een typisch Nederlandse `programmatische aanpak’ wordt deze wet ruim geïnterpreteerd. En wordt per Natura2000 gebied ontwikkelruimte toegekend op basis van het compenserende effect van toekomstige geplande milieumaatregelen.

Nu veel bouwprojecten stil zijn komen te liggen, groeit de ongerustheid over de gevolgen van de PAS-uitspraak. GroenLinks deelt de zorgen, maar vind het ook belangrijk dat de Natura2000 gebieden goed beschermd worden.

Oplossingen
Onze oplossingen? De uitstoot verkleinen door duurzamer te bouwen en al bij voorbaat zoveel mogelijk natuurbeschermende maatregelen te treffen, bijvoorbeeld door de verkeersstroom nabij Natura2000 gebieden te verkleinen. Op die manier creëren we ruimte voor bouwprojecten met groot maatschappelijk belang. Ook moet er bij al de bouwplannen goed worden gezocht naar effectieve en direct compenserende maatregelen. Op die manier kunnen economische ontwikkeling en natuurbehoud samen gaan.