‘Zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven word je in Noordwijk nog steeds dag en nacht gevolgd via het signaal van je smartphone,’ schrijft GroenLinks fractievoorzitter Louis Koppel deze week in zijn raadscolumn. ‘Niet voor jouw of mijn veiligheid, maar uitsluitend voor commerciële doeleinden. Terwijl de hoogste autoriteit die over privacy gaat, de Autoriteit Persoonsgegevens, uitdrukkelijk heeft bepaald dat dit een inbreuk op de privacy is. Wanneer neemt het college nu eindelijk eens maatregelen tegen deze vorm van "gluren"?’

Niets te verbergen?

Heeft u iets te verbergen? Waarschijnlijk antwoordt u “nee”. Dat is althans het antwoord dat ik meestal krijg als ik in gesprek ga over de grenzen van privacy. “Van mij mogen ze alles weten”, volgt daar meestal gelijk op. Maar is dat zo?

Misschien heeft u geen geheimen, maar mogen mensen dan zomaar alles van u weten? Zou u aan een onbekende vertellen waar u woont? Wanneer u van huis ging? En waar u heen ging toen u naar buiten liep? Zelf vind ik dat te ver gaan. En met mij een grote groep mensen die vinden dat er grenzen zijn aan welke persoonlijke informatie ongevraagd met bedrijven wordt gedeeld.

Privacy is tenslotte een elementair recht dat niet zomaar ongevraagd mag worden geschonden. We horen zelf uit te kunnen maken wat we wel en niet met anderen delen. Dat zou ook moeten gelden als we onderweg zijn naar school, ons werk of terug naar huis. Ook in die ruimte moeten we ons vrij kunnen bewegen en ons niet bespied voelen.

In de gaten gehouden

In Noordwijk worden wij voortdurend gevolgd via het wifi signaal van onze smartphones. Dat is wat anders dan cameratoezicht, dat altijd wordt aangekondigd, zichtbaar is én waar veiligheid de motivatie is.  Bij wifi tracking in Noordwijk gaat het louter om commerciële doeleinden. Zo word je, als je binnen trackinggebied woont, zonder enige andere reden  gevolgd door de systemen van RMC/CityTraffic. Vanaf het moment dat je je huis verlaat, of wellicht ook ín je eigen huis, kunnen ze in de gaten houden waar je bent en waar je naar toe gaat.

Inbreuk op privacy

De hoogste autoriteit die over privacy gaat, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), heeft er geen misverstand over laten bestaan: wifi tracking op (semi-) openbare plekken is een inbreuk op de privacy, die slechts onder strikte voorwaarden is toegestaan En deze week liet de verantwoordelijke minister Dekker na Tweede Kamervragen van GroenLinks weten dat hij de lijn van de AP volgt.

GroenLinks heeft al eerder kritische vragen gesteld over wifi-tracking die in opdracht van Noordwijk Marketing wordt uitgevoerd. De komende periode zal ik dit weer aan de orde brengen en er bij het college op aandringen maatregelen te nemen tegen deze vorm van "gluren". En dat de communicatie naar mensen in dit gebied onvoldoende is.